fredag, maj 25, 2012

Återkommer med svansen mellan benen...

Jag vet att jag inte gett er något att läsa på nästan 20 dagar.. ledsen för det. Men sista veckorna i skolan har varit kämpiga. Idag sattes betygen, så nu är allting lyckligtvis över. Känns ganska bra ändå. Gick inte ut med dem betygen jag ville, men jag är nöjd ändå. Har haft massvis med uppgifter och lektioner att närvara på under de två senaste veckorna, även om det har tagit kål på mig totalt så har jag genomgått allt nu och gjort mitt bästa.

I går gjorde jag faktiskt något spännande ändå. Jag och resten i klassen gick på en brandutbildning! Riktigt kul och intressant! :) Jag släkte elden på en brinnande människa (docka) med en brandfilt! :D Räddade hans liv! c: Sen så fick vi även släcka en hel kärra som brann också, med en pulversläckare (den brandsläckaren som rekommenderas!). När jag kom hem sen på eftermiddagen så gav jag pappa en riktig uppläxning om hur man egentligen ska sköta sitt brandalarm! Vill ni höra? Läs följande stycke om ni är rädda om era liv.

Man bör byta batteri i brandvarnaren en gång om året, för att vara säker på att allt funkar som det ska, en bra regel är att man byter batteri den första advent eftersom det är då man börjar tända massa ljus. Man bör även testa brandvarnaren så att den fungerar några gånger om året. Speciellt om man har varit på semester eller varit hemifrån i några dagar i sträck. Brandvarnaren kan då ha börjat tjuta i din frånvaro och tagit slut på batterier, utan att du vet om det! Så då är det bra att testa så att batteriet funkar ordentligt! :) Och tro inte att du inte behöver en brandvarnare... det är faktiskt lag på det. (En brandvarnare per 60kvadratmeter är bra.) En brandsläckare är också väldigt bra att ha för den delen.
    Men du kanske är en sådan som säger "Nej men är jag vaken så ser jag ju att det brinner, och om jag sover så vaknar jag ju av röklukten!" Och visst, du kanske ser att det brinner när du är vaken, men det är svårare att vakna när den giftiga röken ifrån elden når dig, den får dig bara att sova djupare. Så sug på den du!

I morse så vaknade jag faktiskt av en brandbil som susade förbi mitt fönster också. Lite lustigt faktiskt eftersom jag var på brandutbildning igår. Det brann i en lägenhet i huset på vår gård, faktiskt i en lägenhet ovanför den lägenheten där jag bodde när jag var liten. Tur att vi inte bodde kvar där...!
    Såg även en av dem två stiliga brandmännen som undervisade oss i morse också, i full action! Och ja, jag har en pojkvän jag älskar mer än annat, men det betyder inte att jag inte kan uppskatta en bra utsikt över två snygga unga brandmän!

Har några bilder på mobilen som jag vill lägga upp här, men jag har ingen möjlighet att koppla mobilen till denna dator (sitter med skoldatorn och skriver), så det får bli till en annan gång! Ni får nöja er med en bild ifrån google! :D

Hejsvejs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar