torsdag, september 02, 2010

Meningslöst.

Idag hade jag en av de bästa lektionerna jag någonsin haft under min gymnasietid. Naturkunskap B.
Det är inte för att det är roligt eller något sådant, utan det är för att den inte är tillsammans med min klass. Bara några få klasskamrater, men det är några av de som är mer seriösa. Resten av eleverna i kursen är från andra klasser, andra linjer osv. Därför sköter sig alla. Alla är duktiga, seriösa, jobbar på så bra man kan, pratar inte utan att räcka upp handen först, etc.
Det är underbart skönt! Man kan faktiskt lära sig någonting, och det är inte samma pest och pina!

Men sen förstörs dagen som började så bra. Engelska. Jag har aldrig tyckt om engelska, men jag har alltid bitit i det sura äpplet och jobbat och gjort mitt bästa. Men nu...
Läraren skickar iväg den "smartare" delen (Och ja, våran lärare har delat upp klassen i två grupper, en smartare och en lite.. mindre smartare...) till ett annat klassrum. Jag ingår i den gruppen. Läraren stannar kvar med den "mindre smartare" gruppen, och säger till EN elev i den andra gruppen vad de ska göra under lektionen. DEN eleven uppfattade själv inte så bra vad instruktionerna var, men tydligen skulle vi läsa en text, ett uppslag i boken. Alltså en väldigt kort text. Jag, och två till, försöker faktiskt sig på att läsa och arbeta, medan resten av gruppen pratar i mun på varandra, spelar upp musik på mobilen, skriker, sjunger, smäller i borden, går in och ut hela tiden.
Resultat = Det är OMÖJLIGT att läsa.
Tillslut fick jag nog, packade ihop mina saker och gick därifrån. Satte mig istället i en korridor där det var många elever, men som var mycket tystare av sig, och där kan jag i lugn och ro läsa texten, som tar ungefär 5 minuter att läsa. Sen, har man ingenting mera att göra. SUPER!

Inget illa menat, men bäst före datumet på våran engelska lärare har faktiskt gått ut för några år sedan. Det är dags att förnya.
Man lär sig ingenting som helst på engelska lektionerna! Jag har haft engelska ett år på gymnasiet, och vi har bara stått och stampat på ett och samma ställe, och upprepar saker som man kunde utan till redan i 7an! Känns så jävla meningslöst!
Och nu har vi samma lärare i Svenska B också, TJOHOOO!! >__________<'''''

*suicide*

1 kommentar: