måndag, november 07, 2011

Kaktusar

Nu har jag gett lite "stolpiller" till mina kaktusar. (Man körde ner dem i jorden in bland rötterna) Dem hade ju tyvärr fått ullöss, men nu har dem som sagt fått lite bot, så förhoppningsvis så mår dem bättre inom några veckor. :) Passar på att ge det till allihopa, så jag vet att alla mår bra. :) Men Willy stackarn var nog värst drabbad. Han är min äldsta kaktus!
    Fast jag är lite osäker om jag ska ge ett till Ristar också... Jag har ju bara haft honom i någon vecka och jag tror inte han är drabbad. Dessutom har han så hårdpackad jord runt sig så jag tror inte jag får ner något piller. :P Tror ni han klarar sig, eller ska jag försöka få i honom ett piller ändå?

För er som har kaktusar så rekommenderar jag att ni kontrollerar dem så dem inte lider av ullöss som mina gör! Tror nämligen att en av dem hade det då jag köpte dem, och det är på så sätt dem har fått det. Man känner igen det genom att kaktusen har som vita fläckar på sig, lite som bomull, på ställen där det inte ska vara. Sen finns det även hela löss som är nästan lika stora som ett pärlsocker-korn... inte mysiga! Har plockat bort en sådan ifrån Willy och en ifrån Diana. Dem kröp... usch! Pincetten är din vän för dig som är drabbad! Och sedan åker du till växthuset och köper provado pinnar. That will help!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar